Zbor întârziat sau anulat?

Ți s-a întâmplat vreodată ca zborul planificat să aibă întârzieri care să îți strice zen-ul și care nici măcar să nu fi fost anunțate din timp? Încearcă să îți menții calmul și să îți amintești că pe lângă obligații, cetățenii Uniunii Europene mai au și drepturi.

Pentru că legile europene sunt de partea celor ”supărați”, este important să le cunoști și să înțelegi care îți sunt drepturile în postura de călător cu o companie aeriană și condițiile de aplicare a acestora, conform Regulamentului nr. 261/2004 al Consiliului European și al Parlamentului European. Și iată de ce mă ai pe mine în browser-ul tău.

În cazul unor întârzieri ai dreptul la compensații din partea companiei aeriene ”vinovate”, astfel:

Mai puțin de 2 ore 2 – 3 ore 3 – 4 ore

Peste 4 ore

Anulare Distanța
125 € 250 € 250 € 250 € 250 € Toate zborurile de 1500 km sau mai puțin
200 € 200 € 400 € 400 € 400 € Zboruri interne UE mai lungi de 1500 km
200 € 200 € 400 € 400 € 400 € Zboruri UE non-interne între 1.500 și 3.500 km
300 € 300 € 300 € 600 € 600 € Zboruri UE non-interne peste 3500 km

Pe lângă asta, vei mai primi gratuit și mâncare/ gustări și răcoritoare, direct proporțional cu timpul de așteptare, dar și posibilitatea de a efectua două apeluri telefonice sau a trimite mesaje prin care să anunți rudele/ prietenii.

În situația în care zborul are întârzieri mai mari de 5 ore, ai dreptul la rambursarea costului biletului pentru segmentul respectiv. Din momentul în care soluția rambursării este acceptată, compania aeriană este scutită de obligația de a-ți asigura continuarea călătoriei (cu un alt zbor) sau un alt tip de asistență.

În cazul în care noua oră de plecare este stabilită la cel puțin o zi după ora inițială, vei primi gratuit cazare și transfer de la aeroport.

Zbor anulat? Poți obține compensația menționată mai sus – în funcție de distanță și, dacă nu dorești să îți continui călătoria (cu prima companie aeriană care are zbor în respectiva destinație) ai posibilitatea de a primi o rambursare sau un bilet de zbor retur către destinația inițială.

Cu toate acestea, operatorul trebuie să îți propună una dintre variantele:

  • rambursarea costului biletului (întreg sau corespunzător segmentului de zbor pe care nu l-ai parcurs);
  • o altă variantă de transport până la destinația finală, cu prima ocazie;
  • reprogramarea zborului la o data aleasă de tine (în funcție de locurile disponibile).

Dacă zborul alternativ este oferit la o clasă inferioară, ai dreptul la o rambursare între 30% și 75% din prețul plătit inițial.

 

Sunt vești bune și în privința bagajelor: dacă sunt pierdute, deteriorate sau întârziate, atunci ai dreptul la o despăgubire din partea companiei aeriene, de până la aproximativ 1.200 euro.

Personal, am trecut prin asta cu WizzAir. Toate cumpărăturile făcute în perioada dintre sosirea mea la destinație și sosirea bagajului (3 zile) au fost decontate în proporție de 50%. Mai exact, am prezentat bonurile de cumpărături pentru cele indispensabile celor 3 zile de vacanță (haine, cosmetice, lentile de contact) și în termen de 7 zile am primit jumătate din bani.

 

!!! ATENȚIE

NU ai dreptul la despăgubiri pentru anulări dacă:

  • zborul a fost anulat din motive excepționale (condiții meteo nefavorabile – care nu pot fi evitate);
  • ți-a fost anunțată anularea cu 2 săptămâni înaintea plecării;
  • ți s-a oferit un zbor alternativ pe aceeași rută, cu orar de zbor asemănător

 

!!! UTILE

– Cererea pe care o completezi dacă avionul tău a avut întârzieri este AICI.

– Distanțele aeriene între București și destinații din Europa pot fi consultate AICI. De asemenea, AICI poți calcula singur distanța aeriană dintre două destinații;

– Companii care te pot ajuta în tot procesul despăgubirii sunt la tot pasul, iată câteva exemple: ClaimCompass, Flight Refund, givt, FlightClaim etc.;

– Întreabă motivul exact al anulării zborului. Dacă menționează „circumstanțe operaționale” sau „deficiențe în siguranța zborului”, cere mai mute detalii. Te vor ajuta la întocmirea unei reclamații;

 – Ora la care ai ajuns la destinație = ora la care avionul se află la poarta de debarcare și ușile sunt deschise.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *